pátek 4. října 2013

Kojení malý - velký problém


Kojení - je nám od přírody dáno. Alespoň tak to očekává každá nastávající maminka. Jenže ouha, někdy to prostě nejde. 
Co všechno nás může potkat? Je nás šest a každou z nás nějaký malý - velký problém potkal, nicméně jsme se s ním zdárně popraly:

Již před porodem...
Vpáčené bradavky (poznáte je např. podle toho, že se v intimní stimulaci nebo při chladu nevztyčí). Pokud se vás to týká, tak je dobré již v době těhotenství nosit "formovače bradavek". Po porodu pak ze začátku kojit přes kojící kloboučky.

Po porodu...
Ragády - můj případ. Ze začátku jsem si vůbec nevěděla rady (i když jsem si o kojení něco načetla) a k prsům jsem přikládala špatně. Vznikla mi tak ragáda, až to vypadalo, že mi bradavka visí na vlásku. Co s tím? Rychle vše zahojit. Takže jsem chodila doma jak africká mamina a prsa neustále větrala, když jsme vyrazily na procházku, tak jsem si do podprsenky dávala chrániče a hlavně jsem promazávala. Ze začátku Bepanthenem, protože jsem ho měla po ruce. Ale když už byla ragáda enormní, tak jsem použila Bepanthen Plus (u něho je jediná nevýhoda, že se musí pokaždé smívat). Každopádně spojení všech tří léčebných metod zabralo a Niki si konečně našla správnou polohu, kdy se další ragády netvořily.

Retence - zatvrdlé místo. Vzniká, protože se prs nedostatečně vyprazdňuje (mamina má hodně mléka, miminko špatně saje nebo se ucpává mlékovod). Musíme to vydržet a kojit dál. Naštěstí většinou eufórie z blízkosti miminka tuto bolest utlumí (i když znám ve svém okolí několik mamin, které právě z tohoto důvodu s kojením přestaly). Vydržte to!!! Mimčo se musí přikládat i k bolavému prsu. Před kojením přiložte teplý obklad nebo si dejte teplou sprchu. Mezi kojením se mají dávat spíše studené obklady (tvaroh). Pokud je bolest neúnosná můžete si vzít Paralen. Když se však projeví chřipkové příznaky jedná se o ...

Zánět prsu - mastitida. Švagrová ji měla. Nechtěla se od malého hnout. Snažila se stále kojit, ale nakonec ji museli odvézt na pohotovost ve vysokých horečkách. Dostala ihned antibiotika, která kojení nevadí. Opět se držte a vydržte!!!

Syndrom bělavé bradavky. Jedná se o přechodné přerušení krevního oběhu v bradavce. Bolí to až po kojení a bradavka vypadá, jako byste se máchala dvě hodiny ve vaně. Pomoc! Obklady - teplé nebo studené a užívá se hořčík.

Kvasinková infekce. Máma ji má na prsou a miminko v pusince (moučnivka). My ji léčily homeopatiky (Borax 5CH - pro miminko). Já dostala nějakou mastičku, ale už si nepamatuji název (přeci jen jsou to dva roky). Každopádně vím, že se musela před kojením smývat. 

Mimčo pije jen z jednoho prsu a druhý odmítá. Hodně je to i v nás maminkách. Jednou se to přihodí a my už trneme hrůzou při dalším kojení, jestli to tak bude znovu. Jedna kamarádka říkala, když já měla průjem, tak moje malá měla taky průjem. Snažte se být u kojení v maximální pohodě. Může jít o to, že z jednoho prsu teče mlíčko lépe a mimčo to chápe a tak se nechce namáhat. Důležité je opět vydržet a dávat pít z obou prsou. Např. nejprve chvilku z toho, které má ráda a až se spustí mléko, tak prsa vyměnit. Pokud přeci jen používáte více jedno prso než druhé, tak je dobré podporovat laktaci odstříkáním (což mně moc nešlo :-( ).

Mimčo nestíhá polykat. Tento "problém" zažila Milča s Matějem. Měla ze začátku tolik mléka, že stříkalo na všechny světové strany. Musela nejprve trochu mléka odstříkat a až poté Matěje přiložit, protože jinak se v tom "topil". Horší to bylo na veřejných místech, kde odstříkání nebylo zrovna možné.


Snad vám kojení půjde automaticky a nic z výše zmíněných "problémů" vás nepotká. Pokud ano, tak si s nimi budete umět poradit. 
Zde jsou některé stránky, kde dostanete další odpovědi na vaše otázky:
http://www.bepanthen.cz/mast/kojeni/pomoc-s-nejcastejsimi-problemy-pri-kojeni/

http://www.kojeni.cz/

http://www.laktoporadna.cz/

Holek jsem se ještě zeptala:

1) Jak dlouho jsi kojila?

2) Pije ještě malá/malý mléko? Jaké?

 Verča a Ondra


Máma prs nedá, tak si vezmu palec
1) Kojila jsem rok a půl. Před porodem jsem se o kojení víceméně vůbec nestarala a neřešila, nic jsme si nečetla, nestudovala. Brala jsem to jako přirozenou věc, dítě se narodí a bude se kojit. Hotovka. Jenomže první zádrhel přišel v porodnici - pořádně se nepřisál, cucal, ale nepil. Třetí den už mi sestřičky "hrozily", že mu dají mléko umělé. A to jsem nechtěla, tak jsem kojila a kojila, až jsme se "prokojili" k propustce domů. Doma jsem rychle zapnula DVD o kojení a bedlivě koukala, jak se to dělá, potom načetla spoustu článků o technikách a způsobech kojení atd. Nakonec se zadařilo a mlíko se rozjelo a plně jsem kojila 6,5 měsíce.  Kdyby to šlo, kojím ho celé léto, ale sám si "řekl" o normální jídlo. Nakonec z ranního a večerního kojení zůstalo po roce jen ranní. Dopředu jsem četla články o tom, kdy odstavit dítě, jak a proč, abych nebyla zaskočena. Všechno ale šlo hladce a víceméně bez komplikací. Prostě jedno ráno jsem mu místo prsu dala flašku s mlíkem a byl spokojený a tím skončilo kojení. Žádné scény, žádné hrabání na máminy prsa, prostě teď už jenom mlíko z flašky. Asi druhý den po 2. narozeninách jsem mu místo flašky dala hrnek s brčkem, kupodivu neprotestoval, a od té doby pije každé ráno hrnek mléka.

2) Pije - ráno (cca 180 ml) - plnotučného krabicového :)

Petra a Vojtík

Moje mamka taky nedá. Palec je fajn.
1) Kojila jsem jen půl roku, ale jsem za to ráda, jelikož byly od začátku problémy.
2) Vojtík, i když mu jsou dva a půl roku, doteď pije mléko od Hami, furt ho vyžaduje a nejradši ho má, když se do něj ještě přidá kakao, to pak každé ráno slyším mamííí kakaooooo :)






Káťa a Ondrášek  

Já se na ten palec dostanu!

1) 2 roky 14 dní

2) Ano stále. 2-4 x denně. Sunar, Babylove, kravské čerstvé bio od Olmy. V Pěnčíně na farmě sladké malinové kozí jogurtové mléko.


Milena, Vojtík a Matěj

Už ji chytám :-)
1) Vojtu cca něco málo přes rok, Matěj v desátém měsíci stále dudá:-)

2) Sunar :-) ale až dodělám posledních pár krabic neplánuju další kupovat.



 

 

Lucka a Eliška

Teda kluci nevím jak vám, ale mně chutnají víc ty na ruce
1) Kojila jsem 3 měšíce. Neznamená, že velká prsa = hodně mléka. 

2) Mléko došlo, tak jsem přešla na umělé do 9. měsíců. Pila Nutrilon, po něm ale měla velké koliky, tak jsme vyzkoušely Dm mléko a to bylo už bez pláče. Nyní u Elis zjistil doktor alergii na kravské mléko, ale zvládáme to i bez něho. Elišce chutná kozí a i pudink je z něho výtečný.



 Já a Niki

A já nejraději hračky...
 1) Kojila jsem do půl roka. Ale nebyla to žádná sranda. Od 4. měsíce jsem musela začít přikrmovat. Měla jsem ragády i kvasinky (viz. výše). Ale ten pocit, kdy se ke mně Niki přisála je nezapomenutelný, když jsme se sehrály, tak jsem si to moc užívala. Jen to mléko došlo. Doktor (neurolog) mě naštěstí uklidňoval, že dítěti mateřské mléko do půl roku určitě stačí.

2) Niki pila mléko do minulého týdne. Začínala na Nutrilonu (20 měsíců) a potom Sunar. Před týdnem jsme dali flašku pryč. Ale o dudlících a flaškách příště.

Měla jste některá podobné "problémy" nebo nějaké další? Doplníte nás?

1 komentář:

  1. Dinčo, moc děkuju za super článek, je to zrovna to co se mi honí hlavou, mlíka mám zadím dost, mám problém asi jako Milča, tak jen doufám, že o něj nepřijdu. Okolí mě teď spíš straší s tím, že to malé přestane brzy stačit a budeme muset přikrmovat, protože je to opravdu velký žrout :)

    OdpovědětVymazat